Afvallen door sporten?

Gezondheid, fitheid, voeding

Afvallen door sporten?

Het voorjaar komt er aan. Tijd voor mij om weer meer te gaan bewegen, fitter te worden en nog een paar kilo af te vallen. Dit lijkt op zich eenvoudig. Door meer te sporten val ik vanzelf wel een  paar kilo af. Als gezondheidstherapeut kwam in onlangs onderstaand artikel tegen in een van de vakbladen. Het inspireerde mij om hier mijn voordeel mee te doen en dit met anderen te delen.

Gezondheid, fitheid, voedingIedereen die wel eens op dieet is geweest is om een paar kilo (of veel) kilo’s kwijt te raken, weet dat minder eten niet altijd even makkelijk is. Zeker niet in het begin, omdat je lichaam op de ‘verloren’ calorieën reageert met meer honger en je dus aangewezen bent op je wilskracht. Na een tijdje word je het gewend om minder te eten, je lichaam past zich aan, aan de nieuwe hoeveelheid aangeleverde energie. De honger gaat weg, maar je metabolisme vertraagt om energie te sparen en de balans te herstellen. Je moet nog minder gaan eten om meer af te vallen. En als je echt extreem gaat diëten, verlies jen niet alleen vet, maar ook spieren en ga je steeds minder calorieën verbruiken. Als je dan weer normaal begint te eten, vliegen de kilo’s er snel weer aan.

Sporten of gewoon meer bewegen verbruikt extra energie en creëert net als minder eten een calorietekort, waardoor je gewicht verliest. Maar sporten doet iets met je lichaam dat diëten niet doet. Op korte termijn verlaagt het de eetlust. Je hebt in de acht uren na het sporten minder honger, ook al heb je meer energie verbruikt. Op lange termijn zorgt sporten voor meer spiermassa en een hoger verbranding. Bovendien is het een natuurlijke antidepressivum. Je gaat je veel beter in je vel voelen en minder naar troostvoedsel grijpen.

Je hoeft geen uren te sporten of jezelf af te beulen om de positieve effecten van sporten te ervaren. Elke dag een half uurtje matig tot intensief bewegen is al voldoende om gewicht te verliezen en je goed te voelen.

Uit onderzoek blijkt dat zelfs yoga – een manier van bewegen die vaak niet als ‘sport’ wordt beschouwd – op langere termijn tot gewichtsverlies leidt. Yoga zorgt niet alleen voor meer kracht, soepelheid en balans, maar heeft ook een invloed op je voedingskeuze. Mensen die meerdere keren per week yoga (of vergelijkbare vorm van bewegen) beoefenen, worden zich meer bewust van wat goed en slecht is voor hun lichaam. Ze gaan vanzelf gezonder eten en leven. Sporters die hard en veel sporten hebben vaak het gevoel dat ze zich meer ongezonde gewoontes kunnen permitteren, omdat deze gecompenseerd worden door het sporten, wat op zekere hoogte ook zo is.

Kortom, sporten draagt bij aan een gezonder, fitter en slanker lichaam en een beter gevoel over jezelf en je leven. Als je wilt afvallen, is sporten een goede manier om niet heel de tijd aan eten te denken of diëten.

Bron: PlaceboNocebo.

Christel Douma.