De weg van de meeste weerstand

gezondheid lifestyle voeding

De weg van de meeste weerstand

Een tijdje geleden las ik een artikel in het AD over de uitgebluste bankhanger. De strekking van het verhaal was dat vooral 40-plus mannen zijn ingekakt en nauwelijks nog bewegen. Een van de adviezen is dan ook; ga bewegen!

Mijn overtuiging is dat gezond bewegen een hoop fysieke en geestelijke ellende kan voorkomen. Ik hoop dat met het lezen van het onderstaande beweegevangelie van Neuropsycholoog professor Erik Scherder, weer een paar mensen ‘om zijn’ en inderdaad meer gaan bewegen.

Dr. Erik Scherder laat geen gelegenheid voorbij gaan om zijn kennis te verspreiden over het nut van bewegen. Zeven dagen per week probeert hij mensen over te halen om uit de luie stoel te komen. En niet zonder reden.

Hij benoemd ’inactiviteit‘ als een nieuwe ernstige ziekte. Een ziekte die pandemische vormen aanneemt, waardoor mensen niet alleen ziek worden, maar ook overlijden.

De laatste twintig jaar is er veel onderzoek gedaan naar het nut  van bewegen.  De Amerikaanse professor dr. Art Kramer onderzocht het effect van ‘Britsk walking’ op ouderen. Deze manier van lopen bestond uit dagelijks drie kwartier stevig doorlopen. Kramer koos voor gezonde, maar luie mensen met een gemiddelde leeftijd van zeventig jaar. Na zes maanden van intensief lopen waren de resultaten verbluffend. Hersenfuncties zoals het controleren van impulsen verbeterden . De verklaring is dat door flink te bewegen, de hartfunctie toeneemt en daarmee de doorbloeding van de hersenen. Scans lieten zien dat de frontale lob in het voorhoofd, zichtbaar actiever was. De frontale lob is het gebied van de controle op impulsen . Nu is er geen geheugen mogelijk zonder remming. Je brein trapt constant op de rem, omdat het niet alle informatie kan opslaan. Het is ook het gebied van het nemen van initiatieven en motivatie. Maar niet alleen beweging is belangrijk. Hoe actiever een mens,  dus ook hoe meer hij aan zijn hoofd heeft, hoe meer deze lob gestimuleerd wordt.

Dr. Erik Scherder: wil je een positief effect op brein en lichaam bereiken, dan geldt voor elke leeftijdscategorie een minimum van vijf keer een halfuur bewegen per week. Voor ouderen in een verpleeghuis zou ook twintig minuten per dag achter elkaar kunnen volstaan. En dan niet alle activiteiten bij elkaar opgeteld. Nee, er moet een halfuur achter elkaar bewogen worden. Sport je drie keer meer dan een halfuur per week, dan ben je inactief zegt hij. Om een idee te geven; slechts 20 procent van zijn studenten haalt dat, en dat zijn er regelmatig 250 in zijn collegezaal. Zelf fiets hij een halfuur heen en terug naar zijn werk. Hij gebruikt een stadsfiets en zet die altijd in versnelling vijf. Neem de trap in plaats van de roltrap. De loopbanden bij Schiphol bijvoorbeeld, waanzinnig! In een vliegtuig zit je al stil en het lopen naar de gate is juist een mogelijkheid om alles even in beweging te brengen. Scherder  denkt de inactieve doelgroep het beste te kunnen bereiken door een positieve insteek.  Het beste is om te vertellen wat bewegen oplevert , in plaats van te vertellen dat je kunt overlijden door een inactief leven. De wetenschapper toert met zijn programma ‘het fitte brein’ samen met voormalig schaatser Ard Schenk en neurobioloog Dick Swaab langs theaters en televisieprogramma ‘De Wereld Draait Door’. Allemaal om het ’beweegevangelie’ te verspreiden, want zo zegt hij : er is nog een hoop te doen!